Gå ner i vikt med god mat

Gå ner i vikt med god mat!

Laxcouscous

Visst kan du njuta av god mat och ändå gå ner i vikt. Med våra veckomenyer och enkla, nyttiga recept blir viktnedgången ett nöje!

I Hälsa Viktklubb satsar vi på god och nyttig mat som är lätt att laga, mättar bra och ger få kalorier. Här nedanför hittar du prov på några av de goda måltider som vi tagit fram.

Som medlem får du också en kostdagbok, en motionsdagbok och diagram över alla näringsämnen. Du kan dessutom vinna fina priser i vår kostnadsfria Hälsoutmaning. I medlemskapet ingår även vår app som du hittar här: hälsa.se/viktapp. Klicka på rubrikerna till höger för att läsa mer om allt du får som medlem. Informationshäfte (pdf)

Läs mer om pris och medlemskap
 
Rödbetssallad med ost och nötter

Rödbetssallad med ost och nötter

En festlig och enkel sallad med vackra betor, din favoritost och knapriga nötter. Om du har tillgång till röda vinbär i dressingen blir det extra gott och nyttigt. Till receptet.

 
Lax med ugnsbakade grönsaker och romsås

Lax med ugnsbakade grönsaker och romsås

Vackert och gott med nyttiga fettsyror och massvis med antioxidanter, vitaminer och mineraler. Variera gärna grönsaker efter säsong. Till receptet.

 
Bärpannkaka med vaniljkesella

Bärpannkaka med vaniljkesella

Färska bär är något av det nyttigaste man kan äta. Att göra en ugnspannkaka med bär är ett enkelt och gott sätt att få in dem i vardagsmaten. Blåbär är extra hälsosamma, men det går även bra att använda andra bär. Till receptet.

 
Mättande matkornsallad

Mättande matkornsallad

Här får du förslag på ett recept som är enkelt att tillaga, lätt att variera, mättande och kalorisnålt. Laga dubbel sats till middag och gör en lunchlåda av resterna så har du full koll på vad du stoppar i dig. Till receptet.

 
Gott och nyttigt av rester

Gott och nyttigt av rester

Har du bara tråkiga rester i ditt kylskåp? Här får du tips på hur de enkelt kan förvandlas till goda och nyttiga måltider.
Till receptet.
 

 
Frukosten hjälper dig ner i vikt

Frukosten hjälper dig ner i vikt

De få kalorier man vinner genom att hoppa över frukosten kommer raskt tas igen innan kvällen. Resultatet blir ofta en viktuppgång i stället för önskad viktnedgång. Övervikt är nära sammanlänkat med att man inte äter frukost. Läs mer.

 
Varm sallad på minuten

Varm sallad på minuten

En sallad behöver ju inte alltid vara kall. Välj bara grönsaker som går bra att woka/steka. Om du alltid har några påsar wokgrönsaker eller dylikt i frysen så går det snabbt och enkelt att fixa middagen. Till receptet.

 
Kryddigt chai-te

Kryddigt chai-te

Vissa kryddor kan öka fettförbränningen och dämpa hungekänslor. Ett gott och nästan kalorifritt sätt att få in kryddor i vardagen är att dricka dem som te. Till receptet.

 
Kyckling, bulgursallad och fetaostsås

Kyckling, bulgursallad och fetaostsås

Festlig, god och nyttig måltid som passar lika bra på fina middagen som i lunchlådan. Byt gärna ut kycklingen mot quorn. Till receptet.

 
Varma-mackor

Varma mackor med avokadosallad

Kryp upp i tv-soffan och njut av viktsäkra varma smörgåsar med en fräsch sallad. Gott, enkelt och kalorisnålt!
Till receptet.

 
Kyckling, Blåbärsgröt med havregryn och frön

Thaiwok med kyckling eller quorn

En snabbfixad middag med som både är nyttig och god. Du kan använda färska grönsaker om du vill, men wokgrönsaker från frysen duger gott. Till receptet.

 
Kyckling, Blåbärsgröt med havregryn och frön

Blåbärsgröt med havregryn

Det blir gott att blanda bär och frukt i grötkoket. Prova gärna med äppel- eller päronbitar, hallon eller mango. Fröna ger många nyttiga ämnen, får fart på magen samt ger lägre GI och längre mättnad. Till receptet.

 
Linssallad med ägg och örtdressing

Linssallad med ägg och örtdressing

Här är en härlig linssallad som passar både på buffébordet och som god och mättande lunch eller middag. Använd färdigkokta puylinser på burk eller koka själv. Till receptet.

 
Pepparsill

Pepparsill

Sill passar både till vardags och till fest. Det är dessutom både billigt och innehåller massvis med nyttiga omega 3-fettsyror. Till receptet.
 

 
Het tomatsås - det perfekta tillbehöret!

Het tomatsås
- det perfekta tillbehöret!

Den här tomatsåsen är supernyttig, kalorisnål, väldigt användbar och enkel att göra. Den passar till exempel på pasta, tacos och varma mackor. Till receptet.

 
Rödgrön coleslaw

Rödgrön coleslaw

Denna vackra coleslaw med blandade kålsorter och äpple är en klimatsmart sallad som passar perfekt vintertid. Att den också är väldigt god och nyttig är ett extra plus. Till receptet.
 

 
Heta räkor

Heta räkor

En liten förrätt med heta kryddor kan göra att du blir mätt och nöjd av mindre mat. Aptitretaren förvandlas till aptitdämpare!
Till receptet.
 

 
Pumpasoppa

Pumpasoppa

En härligt gyllengul soppa som passar bra att värma sig med under kalla höst- och vinterdagar. Pumpa kryllar av nyttiga karotenoider och är dessutom väldigt kalorisnålt.
Till receptet.