Gå ner i vikt med en stor frukost

Energiboost på frukostbordet

Lose weight with a big breakfastVad man äter till frukost har såklart stor betydelse för hur man mår resten av dagen. Välj bort onödigt socker och kolhydrater och välj istället mer fett, protein och vitaminer. Ägg och bacon är en klassisk frukost som ger både protein och fett för att stå sig gott fram till lunch. Glöm inte att äta frukt eller grönsaker vid sidan om för att få din dagliga dos av vitaminer.

Kvarg, keso och de flesta sorters ostar är också en bra sak att ha på frukostbordet. Gör små rullar av hyvlad ost och skinka eller kalkon och ät som de är med ett ägg vid sidan av.

Spara kolhydraterna till lunchen

Kolhydrater är bra i viss mängd men hör inte hemma på frukostbordet. Genom att välja bort bröd och flingor till frukost går det istället bra att unna sig lite pasta eller potatis till lunchen. Brödet kan ersättas med finn crisp om man fortfarande vill ha kvar smörgås-känslan, men går annars att utesluta helt. Sockerbomber som flingor, juice och yoghurt bör ersättas med granola, citronvatten och kvarg. Den goda smaken finns fortfarande kvar men kroppen mår bättre utan att få en sockerchock direkt på morgonen.

Ät efter säsong

Grönsaker och frukter är nyttigt att ställa fram vid frukosten och en mindre fruktsallad är perfekt att starta dagen med. Välj grönsaker och frukt efter säsong. Det blir billigare och dessutom smakar allt mycket mer och godare när det är inne i rätt säsong. Tomater till exempel är som billigast på sommaren och har då även en betydligt sötare och kraftfullare smak än under vinterhalvåret.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *