Hälsofördelar med att bli vegeterian

Att minska eller sluta helt med att äta kött och andra animaliska produkter har många fördelar. Djur slipper lida i onödan och miljön mår bättre när människan inte äter kött. Även vi människor mår bättre av att undvika kött, ägg och mejeriprodukter. Vi äter mer kött än någonsin vilket har bidragit till en väldigt ohälsosam massproduktion av kött. Detta har sin tur bidragit till att kött innehåller en massa ohälsosamma ämnen och antibiotika vilket vi sedan får i oss när vi äter köttet och gör att risken ökar för farliga sjukdomar. Att bli vegetarian eller vegan kan vara en riktig hälsoboost. Här hittar du några av de största hälsofördelarna med att sluta äta kött och mejeriprodukter.

Immunförsvaret förbättras

Den som väljer bort kött behöver förstås hitta något att ersätta det med. Quorn, sojaprodukter och bönor är naturliga val för en vegetarian och dessa innehåller fler viktiga vitaminer och mineraler än vad köttet gör. Immunförsvaret förbättras av dessa produkter, så en vegetarisk kost håller dig automatiskt friskare.

Minskad risk för diabetes

Flera undersökningar visar på att vegetarianer och främst veganer löper mindre risk att drabbas av diabetes typ 2. Diabetes typ 2 kallades tidigare för åldersdiabetes, men kryper för varje år allt lägre ner i åldrarna och nu för tiden drabbas människor i alla åldersgrupper. Veganer däremot har 60% mindre chans att drabbas än en köttätare.

Vegetarianer är smalare

Undersökningar visar att de som slutar äta kött ofta tappar vikt i början, särskilt de som tidigare haft ett högre BMI än normalt. Detta beror förmodligen på att den vegetariska kosten i regel är nyttigare och man får i sig mycket mer frukt och grönt från den. Många vegetariska alternativ ger dessutom en ökad mättnadskänsla och minskar sötsuget.

Ingen risk för högt blodtryck

Vegetarisk kost innehåller ofta mer kalium och mindre natrium än kosten hos en köttätare. Båda dessa är viktiga för att minska risken för högt blodtryck. Ett högt blodtryck kan i längden vara bokstavligt talat livsfarligt, och kan medföra stora komplikationer. Många med högt blodtryck blir rekommenderade att välja bort rött kött och gärna övergå till en helt vegetarisk eller vegansk kost.

Minskar risken för kroniska sjukdomar

Många vegetarianer brukar ofta få höra från icke vegetarianer att de lätt kommer att dra på sig sjukdomar om de inte äter kött. Detta stämmer endast om du inte ser till att få i dig tillräckligt med alla de viktiga vitaminer och proteiner dy behöver på annat håll. Gör du detta så kommer det istället att ge motsatt effekt av att vara vegetarian. Du minskar nämligen risken för att åka på en stroke, hjärtsvikt, cancer, benskörhet, diabetes och artrit genom att inte äta kött.

Du både känner dig och ser yngre ut

Att äta vegetariskt har även sina fördelar när det kommer till skönhet. När du väljer bort kött som ofta är behandlat och processat så minskar du dessutom enormt på intaget av förädlade livsmedel som skadar din hud. Du kommer alltså inte bara att må bättre, din hud kommer även att åldras långsammare och du kommer se piggare och fräschare ut.

Mindre kött ger mat till fler människor

Det har nog inte undgått någon att det finns människor som lever i svält världen över. Genom att sluta äta kött bidrar du faktiskt till att kämpa emot detta. För att producera kött så krävs det flera kilo säd för att producera endast ett kilo kött. Säd som annars hade kunnat hjälpa till att stoppa hungern för tusentals människor världen över.

Humöret kan förbättras

Vad vi stoppar i oss påverkar vårt humör mer än vad vi tror. Flera forskningsstudier har visat att animaliska produkter innehåller arakidonsyra, en substans som kan orsaka humörrubbningar. Genom att skippa de animaliska produkterna i din kost kan du därför hjälpa dig själv att både må bättre och få folk i din omgivning att må bättre genom att sprida glädje med ditt bra humör.

Din psoriasis kan lindras

Psoriasis är en jobbig sjukdom som många lider av idag. Studier har visat att en vegetarisk kost hjälper till att lindra de jobbiga symptom som sjukdomen medför.

Risken för gråstarr minskar

Även dina ögon kommer att tacka dig om du byter ut hela eller delar av ditt köttintag till en mer vegetarisk kost. Forskning har visat att en konstant vegetarisk kost bidrar till minskad risk att drabbas av kataraktutveckling som är ett annat ord för gråstarr.