Kalorisnåla efterrätter

Calorie-only dessertsEfterrätt och desserter är ofta förknippade med synd, och många avstår något sött efter maten för att inte gå upp i vikt. Så behöver det inte längre vara, för det finns en mängd härligt söta desserter som är enkla att göra och innehåller väldigt få kalorier. Tillaga någon av dessa till nästa middagsbjudning och låt alla veta att de kan njuta av efterrätten med gott samvete.

Smal cheesecake med bär

Cheesecake är den perfekta desserten och uppskattas av väldigt många. En smalare variant, serverad i glas och toppad med olika bär kan knappast vara sämre. Dessutom är den betydligt enklare att göra och går att variera på många sätt. Det krävs endast tre ingredienser; bär, vaniljkvarg och digestivekex. Blanda bär och kvarg och häll upp i små glas. Krossa digestivekex och smula över blandningen. Toppa gärna med några hela färska bär. Dessa går att variera med bland annat hallon, blåbär och björnbär.

Nyttiga chokladbollar

Chokladbollar är enkelt och uppskattat i alla åldrar, men innehåller tyvärr väldigt mycket socker. Testa istället rawfoodchokladbollen som är betydligt saftigare och nyttigare. Det enda som krävs är naturella nötter, dadlar, kakao och kokosolja. Mixa allt till en jämn smet och rulla sedan ut till bollar. Garnera med kokos eller doppa i kakao för en lyxigare känsla. Chokladsmeten är dessutom fantastiskt god att servera tillsammans med lite grädde, kvarg eller färska bär. Endast fantasin sätter gränser!

Hemmagjord sorbet

Det är inget fel i att vilja avnjuta en skål med sorbet en varm sommardag. Gör man dessutom den svalkande desserten själv blir det extra nyttigt då den endast innehåller två ingredienser och är helt fri från socker. Vispa tre äggvitor länge tills de blir ett fast skum. Blanda sedan i en dl juicekoncentrat, till exempel från apelsin eller citron. Bred ut massan över en plåt och ställ i frysen över natten. Med hjälp av en sked går det sedan att skopa upp glassen dagen efter och avnjuta en nyttig sorbet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *