Kalorisnåla mellanmål

Calorie-thin snackAtt äta rätt mellanmål vid rätt tidpunkter är en viktig del av att gå ner i vikt och hålla en god hälsa. Lever man ett aktivt liv är det viktigt att fylla på med energi många gånger om dagen för att alltid kunna vara på topp. Under en vanlig dag bör man äta tre större mål mat. Mellan dessa bör man även få i sig två eller tre mellanmål. Men vad är ett bra mellanmål egentligen?

Undvik onödiga kalorier

Många färdigköpta mellanmål innehåller för mycket socker och kolhydrater som inte är till någon nytta för kroppen. Det bästa mellanmålet ger bra energi till kroppen men lägger inte till några onödiga kalorier. Exempel på dessa är ägg och avokado som båda är väldigt proteinrika vilket är bra för förbränningen. En mindre mängd naturella nötter mättar också bra och känns lite lyxigare utan att innehålla något socker. Alla dessa är enkla att förvara i handväskan eller på jobbet och smidigt att plocka fram när hungern smyger sig på.

Mellanmål istället för lördagsgodis

Ett mellanmåls uppgift är att ta bort det onödiga småätandet i vardagen och hålla en jämn mättnadsnivå hela dagen. Därför är det bra att alltid ha nyttiga alternativ hemma istället för att hamna i sockerfällan och ta sig en kaka, en godisbit eller en glass när hungern börjar komma. Många mellanmål är också perfekta att äta om kvällarna framför tv:n när chipsskålen i vanliga fall brukar dukas fram.

Exempel på lite festligare mellanmål som fungerar utmärkt på kvällarna är keso med färska bär, ost och oliver eller frökex som både går att köpa färdigt eller baka själv. Dessa fungerar som ersättare för både glass, lösgodis och chips och passar för hela familjen. Alla alternativ är kalorisnåla och sockerfria och innehåller istället nyttiga fetter och protein som kroppen behöver för att må bra.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *