Nyttiga alternativ till bröd och pasta

Bröd och pasta har under många år målats ut som två av de farligaste sakerna vi stoppar i oss när det gäller att hålla vikten. Det vita mjölet är den största boven och därför blir bröd och pasta onödiga kolhydrater som kroppen egentligen inte behöver. Men bröd och pasta är också två väldigt vanliga födoämnen och kan vara svårt att vänja sig av med. Som tur är finns det bra alternativ som du garanterat kommer att uppskatta mer än originalen!

Frukostmackor utan bröd

Breakfast sandwiches without breadDet går absolut att få till en bra smörgås utan att använda bröd. Stek ett eller två ägg och lägg ost och skinka mellan. Otroligt nyttigt på morgonen då det innehåller mycket protein och kroppen står sig länge. Fröknäckebröd är smidigt att baka själv och innehåller endast fiberhusk, frön, kokosfett och vatten. Resultatet blir tunna och krispiga brödskivor som passar perfekt med olika ostar på. Dessutom innehåller de knappt några kalorier alls så de är perfekta att unna sig som lite fika till kaffet till exempel.

Pasta med mindre kolhydrater

Vanlig pasta är tyvärr väldigt rik på kolhydrater och fattig på näring, vilket är motsatsen till vad kroppen önskar sig. Som tur är finns det idag en mängd olika alternativ till pasta som har fångat upp både form och konsistens men är betydligt bättre för kroppen. Den som vill göra det lätt för sig kan köpa kikärtspasta, bönpasta och linspasta direkt i matbutiken. Dessa finns i nästan alla livsmedelsaffärer nu för tiden, tack vare att allt fler inser att vanlig pasta inte är hållbart att äta för mycket av.

Det går också att göra riktigt nyttig pasta själv hemma. Använd en grönsaksringlare och skär långa strimlor av zucchini, sötpoatis och vitkål. Blanda gärna alla tre i samma måltid för att få mer smak och samtidigt plocka näring och viktiga vitaminer från flera håll.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *